[ad_1]

ماهیگیران فیلیپینی ممکن است قانون جدید گمرکی چین را “اعلان جنگ” بنامند. اما در دنیای سیاسی این کشور بحث های کاملاً شدیدی در مورد این موضوع وجود دارد.

به ویژه ، سخنگوی رئیس جمهور فیلیپین و وزیر امور خارجه این کشور با یکدیگر در مورد چگونگی واکنش به قانون جدید چین صحبت کردند – قانونی که از اول فوریه 2021 (از طرف چین) لازم الاجرا شد ، اجازه دادن به کشتی های موجود در ساحل به نیروهای امنیتی چین یک حمله پیشگیرانه علیه کشتی های خارجی در آبهایی که چین ادعا می کند تحت صلاحیت آنها است ، انجام دهند.

    فیلیپین با استدلال داخلی چین قانون گمرکی را تصویب کرد - 1

کشتی های چینی با منظره دریا در دریای چین جنوبی. (تصویر: رویترز)

سخنگوی رئیس جمهور فیلیپین هری روکه در اول فوریه گفت که مانیل در حال بررسی این موضوع است كه چین را به موضوع دریای فوق الذكر به دادگاه بین المللی دریانوردی برساند.

اما تئودورو لوسین جونیور وزیر خارجه فیلیپین این موضوع را رد کرد. او در شبکه های اجتماعی گفت توییتر: “من به هری روك گوش نخواهم داد. من این مرد را دوست دارم ، اما او در این زمینه بی کفایت است. ما به لا هی بر نمی گردیم. ما می توانیم آنچه را که برنده شدیم از دست بدهیمآقای لوكسین با رد ادعای چین برای حاكمیت بر قسمت عمده ای از دریای چین جنوبی به رای دادگاه بین المللی داوری 2016 مانیل اشاره كرد.

سخنگو سخنگو بدون سر و صدا ، در تاریخ 2 فوریه مخالفت کرد.

در همین حال ، رودریگو دوترته ، رئیس جمهور فعلی فیلیپین در مورد این مسئله ساکت است.

از چین راضی نیستید ، اما عدم انسجام در نحوه واکنش؟

جنجال فوق و سکوت دوترته علیرغم فشارهای فزاینده دولت مانلیا برای سخت شدن چین در دریا ، عدم وضوح در واکنش فیلیپین به قانون جدید چین را نشان می دهد.

اما هر دو فدراسیون شیلات فیلیپین ، پامالاکایا و وزیر امور خارجه لوسین قانون جدید سواحل چین را “تهدید به جنگ” می خوانند. آقای لوكسین نیز یادداشت اعتراضی ارائه كرد.

نگرانی در مورد قانون جدید پس از اینکه اخیراً کشتی تحقیقاتی چین جیا گنگ بدون درخواست اجازه به آبهای فیلیپین وارد شد ، بیشتر شده است.

دو سال پیش ، در آگوست 2019 ، رئیس جمهور فیلیپین ، دوترته ، به کلیه کشتی های خارجی که از آبهای فیلیپین عبور می کردند دستور داد ابتدا از مقامات این کشور اجازه بگیرند. سخنگوی او در آن زمان گفت “یا ما را با روشی دوستانه دنبال کنید ، یا این کار را به روشی غیر دوستانه انجام خواهیم داد

در مانیل ، حدس و گمان وجود دارد که کشتی Jia Geng ، در حال ورود به آبهای فیلیپین در نزدیکی جزیره سامار ، در حال جمع آوری اطلاعات در مورد این آبهای غنی از منابع است. مقامات چینی این موضوع را تکذیب کرده اند.

    فیلیپین با استدلال داخلی چین قانون گمرکی را تصویب کرد - 2

کشتی دریایی چینی. (عکس: China Daily)

عوامل سفارت چین

در بیانیه ای در تاریخ 1 فوریه ، سفارت چین در فیلیپین “نیروهای” بی نام را متهم کرد که “بیش از حد برای احساس سنجش پروب علمی چینی به آبهای فیلیپین رفته اند.” این را به عنوان تداخل ببینید.

سفارت چین گفت که کشتی فوق الذکر چینی “به دلیل نامساعد بودن آب و هوا و شرایط دریا” در جستجوی پناهگاه است.

در تاریخ 2 فوریه ، وزیر امور خارجه لوسین گفت: وزارت خارجه فیلیپین با پیشنهاد فوری سفارت چین برای پناه دادن به کشتی ها در شرایط بد آب و هوا موافقت کرده است. اما فقط مجاز به پناه گرفتن بود ، نه اینکه پشت سر بگذارد و تحت نظر باشد.

گارد ساحلی فیلیپین گفت این کشتی بعد از ظهر اول فوریه حرکت کرد.

سفارت چین با دفاع از قانون گمرک این کشور “قانون داخلی“او سپس ادعا می کند که”چنین قوانینی توسط بسیاری از کشورها تصویب می شود“من”هیچ یک از این قوانین تهدیدی برای جنگ محسوب نمی شود

سفارت همچنین اشاره كامل به “قانون گارد ساحلی فیلیپین 2009 گارد ساحلی را به عنوان آژانس یکدست و مسلح تأسیس می کند

فیلیپین هنوز نگران است

با این حال ، منتقدان هنوز از اینكه چین ممكن است با استفاده از قانون دریایی خود استفاده از زور در آبهای مورد منازعه را قانونی جلوه دهد ، ترس دارند.

چین 90٪ از دریای چین جنوبی را ادعا می کند. سایر کشورها که ادعای حاکمیت بر این آبها را دارند از این می ترسند که قانون جدید چین بیانگر رویکرد جدید و تهاجمی پکن در اجرای ادعاهای خود باشد.

آنتونیو کارپیو ، قاضی سابق دادگاه عالی فیلیپین ، گفت: “دریاهای ما فقط در فیلیپین ، مناطق انحصاری اقتصادی و فلات قاره گسترده فعالیت می کنند. گارد ساحلی ما نمی تواند در خارج از این مناطق از زور استفاده کند مگر اینکه مورد حمله مسلحانه قرار گیرد.

آقای کارپیو آن را به شرح زیر مقایسه کرد: “چین مناظر دریایی خود را برای استفاده از زور در خارج از دریای سرزمینی ، منطقه انحصاری اقتصادی و فلات قاره گسترده تصویب کرده است تا ادعای خود را برای حاکمیت تقریباً در کل دریای چین جنوبی انجام دهد”

طبق گفته کارپیو ، ادعای چین برای حاکمیت بیش از 12 مایل دریایی از خط ساحلی شناخته شده تحت کنوانسیون حقوق دریای سازمان ملل (UNCLOS) است و پس از آن به دریای سرزمینی فیلیپین می رسد.

قاضی سابق همچنین تحلیل کرد: “طبق قوانین جدید چین ، نیروهای دریایی آنها می توانند بر خلاف UNCLOS علیه ماهیگیران فیلیپینی و کاوشگرهای فیلیپین حتی در منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین در دریای غرب فیلیپین استفاده کنند.

به همین ترتیب ، پروفسور جی باتونگ باكال از موسسه حقوق دریانوردی و دریانوردی فیلیپین نیز از اظهارات سفارت چین مبنی بر اینکه قانون گمركی آن “به طور خاص هیچ كشوری را هدف قرار نمی دهد” انتقاد كرد.

پروفسور باتونگ باکال گفت: “من موافقم که این قانون هدف خاصی از کشور نیست ، بلکه هدف همه کشورها است و کشورها را تحت فشار قرار می دهد تا توافق کنند چین بر کل دریای چین جنوبی حاکمیت دارد.”

سناتور فیلیپین ریزا هونتیوروس گفت: “آداب و رسوم چین ، شاید بزرگترین گمرک در جهان ، می تواند تحت عنوان قانون دریانوردی در هر کجای خط موسوم به 9 خط تیره ، که مدتهاست بر اساس این قانون اجرا می شود ، اقدام نظامی انجام دهد.

لوسین در ابتدا نگرانی های فوق در مورد قانون دریا را رد کرد. در 25 ژانویه ، او در ارسال توییتر که “این هیچ ارتباطی با ما ندارد ، چه قانونی چین تصویب کرده است ، این کار خود آنهاست. “.

اما در تاریخ 27 ژانویه ، وزیر امور خارجه لوچین نظر خود را کاملا تغییر داد و مخالفت خود را دیپلماتیک کرد. او معتقد است ، تهدید به جنگ ، كه بدون اعتراض با حقوق بین الملل مخالف است ، به معنای اطاعت از این تهدید است.

[ad_2]