این بحث های زیادی را در پرونده آقای ترامپ ایجاد کرده است.

س manyالات زیادی در مورد قانون اساسی روند استیضاح ترامپ در سنا وجود دارد. ترامپ اولین رئیس جمهوری در تاریخ ایالات متحده است که دو بار استیضاح شده است و همچنین وی اولین رئیس جمهور سابق محاکمه شده در سنا با ترک دفتر است.

انتظار می رود دموکرات ها در پارلمان به زودی بند استیضاح را در مجلس سنا ارائه دهند ، اگرچه هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست. منابعی که توسط CNN که بند استیضاح آقای ترامپ می تواند در 22 ژانویه (به وقت آمریکا) تنظیم شود.

استیضاح آقای ترامپ: آیا مجلس سنای آمریکا صلاحیت صلاحیت دارد؟  - اولین

کارشناسان حقوقی نظرات مختلفی درباره صلاحیت استیضاح رئیس جمهور سابق ترامپ در سنا دارند. (عکس: گتی)

پس از رای گیری مجلس نمایندگان به تصویب قطعنامه ای برای استیضاح آقای ترامپ در 13 ژانویه ، قاضی سابق دادگاه تجدیدنظر فدرال جی مایکل لوتیگ دیدگاه تأثیرگذاری در مورد این قانون ارائه داد. در مقاله بالا واشنگتن پست در 12/1 ، او گفت “كنگره پس از ترك مقام ترامپ ، قدرت ادامه قانون اساسي خود را براي ادامه روند استيضاح عليه ترامپ از دست مي دهد ، زيرا تنها قدرت در سنا طبق قانون اساسي ، محكوم كردن يا استيضاح رئيس جمهور فعلي نيست. مسئولیت “.

برخی از سناتورهای جمهوری خواه از جمله تام كاتن ، جانی ارنست و راجر مارشال نیز گفتند كه محكوم كردن ترامپ در سنا پس از ترك دفتر خود مغایر قانون اساسی است.

در همین حال ، سناتور دموکرات ریچارد بلومانتال گفت که شک و تردید در مورد قانون اساسی این روند وجود دارد “چیز بد” زیرا “هیچ چیز در قانون اساسی برای جلوگیری از استیضاح مقامات فدرال پس از ترک مقام وجود ندارد.”

با چند دستورالعمل قانون اساسی در مورد استیضاح ، کارشناسان حقوقی در این مورد اختلاف نظر دارند که آیا سنا می تواند رئیس جمهور سابق را محکوم کند یا خیر. با این حال ، با توجه به اینکه دموکرات ها اکثریت کمی در مجلس سنا دارند ، هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم این روند انجام نمی شود.

طبق قانون اساسی ، هنگامی که مجلس نمایندگان رئیس جمهور را استیضاح کرد ، سنا این روند را برگزار می کند و 2/3 از اعضا برای رای دادن موافقت می کنند تا بتوانند رئیس جمهور را استیضاح کنند. رای گیری در مورد آزادی یا عدم آزادی رئیس جمهور فقط به اکثریت قریب به اتفاق نیاز دارد. این رای گیری برای جلوگیری از استیضاح رئیس جمهور برای تصدی پست مجدد در آینده لازم است.

قانون اساسی به صراحت “رئیس جمهور سابق” را محکوم نمی کند ، بلکه فقط در مورد “رئیس جمهور” ، معاون رئیس جمهور اعمال می شود ، و همه کارمندان دولت “ممکن است پس از استیضاح و گناه برکنار شوند”.

نظرات و سوابق کارشناسان حقوقی

طبق گزارش 15 ژانویه توسط آژانس تحقیقات شورای ملی ، اگرچه قانون اساسی “مستقیماً تنظیم نشده است”اما اکثر محققان نتیجه می گیرند که کنگره قدرت استیضاح و محکومیت رئیس جمهور سابق را دارد.

در مقالات فوق واشنگتن پست و نیویورک تایمز، یک متخصص از دانشکده حقوق هاروارد دانشکده حقوق هاروارد و یک کارشناس حقوقی از CNN استیو ولادک ، هر دو استدلال می كنند كه چنین فرآیندی تا حدودی اساسی است ، زیرا نقش سنا در استیضاح با دو تصمیم جداگانه تعیین می شود: یكی برای رد و سپس رد صلاحیت. خدمات مشابه در آینده

به گفته ولادک ، قدرت سنا در لغو وضعیت شخصی از سمت در آینده است “اولین اثبات” نشان می دهد که تلاش برای استیضاح یک کارمند سابق طبق قانون اساسی است.

“یک مقام که از سمت خود برکنار شده یا در شرف برکناری است نیز ممکن است با استعفا آقای ولادک گفت.

آشیل رید عمار ، کارشناس حقوقی ییل موافق است ، اما بر این مسئله تأکید می کند “مضحک خواهد بود که بخواهید با استعفا درست قبل از مجازات” فرار “کنید.”

راس گاربر ، استاد دانشکده حقوق تولان گفت که سنا می تواند فقط یک رئیس جمهور فعلی را بشنود. با این حال ، او سابقه ای در سال 1993 ایجاد کرد که در آن قاضی فدرال می سی سی پی والتر نیکسون نتوانست روند استیضاح سنا را به چالش بکشد. این امر باعث می شود كه آقای ترامپ نتواند پرونده قضایی خود را با دشواری روبرو كند ، زیرا پذیرش فرجام خواهی وی برای هر دادگاهی دشوار خواهد بود.

علاوه بر پرونده نیکسون ، گزارش دفتر تحقیق شورای ملی در نوامبر 2019 ، به سابقه روند استیضاح ویلیام دبلیو بلکناپ وزیر جنگ در سال 1876 اشاره دارد که حتی پس از استعفا محاکمه و بلافاصله تبرئه شد. سنا پس از استعفا غیرمنتظره از بلکناپ به شکایت خود ادامه داد ، اگرچه برخی از سناتورها گفتند که آنها به تبرئه بلکناپ رأی دادند زیرا آنها دریافتند که سنا از زمانی که وی دیگر در کار نیست ، صلاحیت قانونی ندارد.